,,DIFERIȚI, DAR ÎMPREUNĂ!”
"Unii copii sunt precum niște roabe: trebuie să fie
împinși.
Unii sunt precum bărcuțele: trebuie să fie vâslite.
Unii sunt precum zmeele: dacă nu le ții strâns de sfoară vor
zbura departe, sus.
Unii sunt precum pisicuțele: tare mulțumite când sunt
mângâiate.
Unii sunt ca niște remorci: folositoare numai când sunt
trase.
Unii sunt precum baloanele: tare ușor de vătămat, de nu le
mânuiești cu grijă.
Unii sunt mereu de nădejde și gata să te-ajute."
Elinor Schulman Kolumbus
,,DIFERIȚI, DAR ÎMPREUNĂ!”, proiectul pentru
care am aplicat la BRAVoluntar, având ca partener Asociația Casa Tuturor București,
s-a născut din analiza de nevoi pe care am realizat-o în comunitate,
observațiile făcute conducându-ne la ideea că integrarea copiilor cu
dizabilități în învățământul de masă este cheia reușitei acestora în viată, iar
schimbul de experiență dintre copii va duce la consolidarea relațiilor și la
definirea unor grupuri școlare care vor avea la bază integrarea, respectul,
valoarea și mai ales, egalitatea de
șanse la educație de calitate și la un viitor mai bun pentru toți
copiii.
Educația integrată presupune oferirea de
șanse egale tuturor copiilor în ceea ce privește accesul la educație cât mai
aproape de contextul normal al vieții.
Este foarte important de menționat că și „copiii care au anumite dizabilităţi
au trebuinţe de baza în creştere şi dezvoltare ca toți copiii. Identificăm:
nevoia de afecţiune şi securitate, de apreciere şi întărire pozitivă, de încredere
în sine, de responsabilitate și independenţă”. (E. Vrăşmaş, 1998). Prin educația incluzivă se urmărește
școlarizarea copiilor cu dizabilități în școli și clase obișnuite, acesta fiind
și obiectivul principal al echipei de proiect Diferiți dar împreună.
Atelierele care se
vor derula în cadrul proiectului nostru, Diferiți, dar împreună! au ca scop
reducerea riscului de excluziune, fapt care se va realiza prin aducerea împreună, în cadrul activităților, a 10 copii
cu dizabilități și 15 copii fără dizabilități.
Rezultatele pe care
le vizăm sunt următoarele :
- Continuitate și integrare prin
prezența copiilor vizați în acest proiect
la activități și ateliere tematice diverse, ceea ce va duce la păstrarea
achizițiilor cognitive, dar și la dobândirea de noi cunoștințe, atât pentru
copiii cu dizabilități, cât și pentru cei fără probleme;
- Exersarea motricității,
dezvoltarea musculaturii fine a mâinii, exersarea și dezvoltarea limbajului,
îmbogățirea vocabularului activ și pasiv al copiilor;
- Consolidarea relațiilor de
prietenie dintre copii, dezvoltarea sentimentului de apartenență la grup cu
respectarea nevoilor fiecăruia, încurajarea empatiei în rândul preșcolarilor
fără dizabilitate în direcția protejării și ajutorării copiilor mai sensibili,
așa încât aceștia să nu se simtă diferiți.
Crearea unei comunități vii în cadrul căreia toți să
se simtă valorizați și importanți, creșterea spiritului de voluntariat local,
implicarea a cât mai mulți tineri din comunitate în activități de acest gen.
Profesor Învățământ Preșcolar
Florina Guțu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu